dijous, 27 de juliol del 2017

El Palau del marqués de Setla i altres coses (2017)

                      Us el podeu descarregar a l'enllaç següent: 
 
El Palau del marqués de Setla i altres coses
(Revista de Festes de Setla, Junta de festes de Setla, Muro, 2017, pp 10-12) 
 
INTRODUCCIÓ

El 9 d’abril de 2014, Pere Corredor Peinado, Sergi Silvestre Pérez, Joan Ramon Cascant Jordà i jo mateix vam tenir una conversa informal amb José Collado Sevilla, José el de Palàcio i actual propietari del palau del marqués de Setla, sobre la casa, la seua antiguitat, com va vindre José a Setla, la seua tasca sota les ordres del marqués de Setla, etc.

El vam visitar a sa casa i ens va atendre molt gustament; ens va mostrar algunes habitacions, el balcó intern que dóna a l’església, etc., tot sent una conversa molt interessant, distesa, a gust i totalment acollidora.

Per això, us presentem, a continuació, alguns fragments d’aquella conversa, que ja en fa tres anys, i conèixer un poc més a prop aquest imponent palau i la figura de José, un home nascut a Villanueva de la Jara (Cuenca) que va venir a Setla, acabat de casar amb Carmen García Pérez, Carmen la de Palàcio, i també del mateix poble, a treballar per al marqués de Setla.

Que valga aquest article, doncs, com un petit homenatge a aquest palau i a aquest home, que va ser el darrer administrador general del marqués de Setla, del segle XX, ja que gràcies a ell el Palau de Setla es conversa en unes condicions excel·lents.

Gràcies José!!

José Collado Sevilla
 José Collado, José el de Palàcio, reconeix que és el propietari del palau de Setla per méritos de guerra; i és cert: tota una vida dedicada a treballar per al marqués de Setla i el baró de Carrícola, treballant al camp (llaurant, arrancant oliveres, plantant vinya...), cercant treballadors per a la finca i fer d’administrador general de totes les finques. Com diu ell: fent de tot, al mateix preu. I al remat va ser recompensat: es va guanyar el palau.

El marqués de Setla tenia molts terrenys a Villanueva de la Jara (Cuenca), poble de naixement de José, a Bonete, a Alpera (Albacete), i a tot Espanya, com diu José; i tot el poble del nostre protagonista arrendava terres del marqués. José vivia i treballava a Villanueva, però com tenia un germà que administrava les finques del marqués a Alpera i Bonete li va plantejar la possibilitat d’anar-se’n amb ell i guanyar-se la vida. Ell sense dubta-ho, hi va acceptar. Passà el temps, i a finals dels anys 50 del segle passat el marqués li ofereix anar a Setla, veure les finques i decidir si volia establir-s’hi o no. Com diu ell, jo no coneixia res d’ací, però va notar que el baró, l’administrador de tot, era major, com també el procurador de la finca, Pepe Jordà, el baríton, i que a la llarga podria fer les seues faenes. I així va ser: va fer la faena de Pepe Jordà, de treballador, d’encarregat, d’administrador, d’apoderat del marqués, de retre-li comptes, de vetlar pels interessos del marqués (vendre parcel·les de la finca, etc.), i tot al mateix preu. 
Finalment, i com a reconeixement per la seua fidelitat, el marqués, i després d’haver venut quasi tot el seu patrimoni, venia el palau i uns pocs bancals a José.

El Palau

La conversa mantinguda amb José és informal, no tècnica; i per això els comentaris que farem de la casa són intuïcions del nostre protagonista, com també del nostre company i arqueòleg Pere Corredor.
El palau de Setla, com se sap, es troba ubicat a la plaça de l’Església i pel que sembla la casa senyorial era una extensió de l’església o l’església era una extensió de la casa. Com diu José, els avantpassats del marqués havien de tenir molt de poder i estar vinculats a l’Església, ja que el palau disposava d’una capella pròpia (transformada primer en bany per a la marquesa i ara en habitació), un balcó intern que donava a l’església per a escoltar missa (encara s’hi conserva), i la casa abadia (ara desapareguda per a eixamplar el carrer que dóna a la plaça; és a dir, el carrer Serra). O siga, que els terrenys del palau, com també els de l’església, podrien ser del marquesat, podrien haver construït l’església i finalment cedir-la, però interconnectades totes dues construccions amb els elements esmentats.
Com a curiositats, José comenta que a la part de dins de la porta principal hi havia una campaneta xicoteta amb un cordellet i un triangle, i un forat, un conducte de comunicació entre les diverses plantes, a manera de timbre, i que els senyors el feien servir per a avisar els qui servien la casa. També ens diu que la casa disposava d’un pou cec on anava l’aigua utilitzada del bany i que ell va inutilitzar per a convertir-lo en barbacoa.
Sobre l’antiguitat del palau, José ens comenta que podria tenir 600 o 700 anys o fins i tot més, perquè els elements de la construcció varien en les diverses parts de la casa. Efectivament, el nostre company, Pere Corredor, va constatar en aquella conversa que, a simple vista, un portonet que hi ha a l’entrada del palau, al rebedor, podria tenir uns 500 anys d’antiguitat, com a mínim; i un arc de pedra que hi ha dins el palau podria ser del segle XV o XVI. Els taulells de terra d’algunes habitacions podrien ser del segle XVIII.
José comenta que darrere de les Escoles hi ha 40 fanecades de terreny amb oliveres velles i que ell va arrencar i va plantar vinya, raïm de taula. Aquest terreny rebia el nom de l’olivar Xiquet. Segons ens comenta, aquesta plantació és va fer l’any que Cristòfol Colom va descobrir Amèrica, l’any 1492, i ens diu que aquest palau ja formaria part d’aquella finca, com tota la resta: la Foia,   l'olivar Vell, l'olivar Gran i els terrenys de l’ermita de sant Antoni i els Fontanars. Ell intueix que la casa formaria part d’aquestes finques i per a demostrar que totes propietats del marqués eren molt velles, ens comenta que hi havia una olivera de l’olivar Xiquet completament separada, de vella i grossa que era, i que podia passar el matxo pel centre de l’arbre i ens recorda que quan es planta una olivera, el planter és com un dit de prim. Ell ho va arrencar tot per a plantar vinya.
Però hi ha més coses sobre l’antiguitat del palau: José ens va parlar de l’existència d’un plànol de l’edifici on s’especifica el constructor i l’any de construcció. Ens va dir, segons recordava, que el plànol tenia uns números romans i el nom i la signatura de la persona que la va construir. Segons ens va comentar, aquest plànol estava plegat i no podia veure el seu contingut i per por a esquarterar-lo no van voler obrir-lo. Ens digué, que de segur que a l’interior del plànol es troba l’any de construcció de l’edifici, encara que també, segons recordava, que ho poguera estar especificat sense desplegar. No ho recorda bé.
I amb aquest dubte, acabàrem la conversa informal que tinguérem aquell dia d’abril de 2014, tot prometent-li la necessitat d’investigar més, localitzar el plànol, fer-li una ullada i esbrinar l’any de construcció del palau i el seu arquitecte...

CONCLUSIONS
Com hem pogut comprovar, una simple entrevista dóna per a molt. Hem conegut un poc més José, el de Palau i el palau de Setla; els motius pels quals va venir a viure a Setla; l’antiguitat de les seues finques, com també del mateix edifici; de la possible existència d’un plànol que dataria la construcció de la casa i qui va ser el seu constructor; la llegenda setlera que l’olivar Xiquet va ser plantat l’any dels descobriment d’Amèrica, el 1492; curiositats, etc.
En fi: tot un goig haver conegut un poc més aquest palau i la figura d’un home que simplement venia a guanyar-se la vida i es va convertir en l’últim administrador general del marquesat de Setla i en el propietari i mantenidor d’un palau que pot tenir uns 700 anys d’existència. El temps ens ho dirà.
Josep Vicent Cascant i Jordà

dijous, 7 d’abril del 2016

Els coloms a Muro: història d'una desaparició (2016)

Els coloms a Muro: història d'una desaparició

(Revista de Festes de Muro, Junta de Festes, Ajuntament de Muro, 2016, p 91-93)

Us el podeu descarregar a l'enllaç següent:
  

 

 

Homenatge a tots els colombaris de Muro;

i en especial a Juan Jordá Calatayud,

Juanito el Llandero, Xeu, avi nostre

i campió d’Espanya de solta de coloms, el 1968,

a Múrcia, amb el colom Moreno









Introducció

Muro ha canviat molt en els darrers 40 anys. Encara que poble, la localitat s’ha convertit en una petita ciutat on viu gent d’ací i d’allà i cadascú va a la seua en els seus quefers diaris. Observar el poble no és només observar el seu desenvolupament urbanístic, que també, és observar la seua gent, què fan, com actuen, com es comporten, tradicions, festes, llengua, etc. El món va molt de pressa i cal aturar-nos-hi una mica i observar...

 I observem i descrivim (compareu altres publicacions nostres), i aquest article vol continuar observant la realitat del nostre poble desapareguda o en procés i volem descriure afers, aficions, històries, etc., que han desaparegut o estan en procés de fer-ho. I és el cas del món dels coloms.

 Muro, com tots els pobles valencians, ha sigut un poble de colombaris (colombaire en el valencià general) i de coloms. No fa gaires anys, es podia alçar la vista i veure grups de coloms revolant per sobre les teulades i gent, els colombaris, seguint-los amb la vista i amb prismàtics i tot. Allà on es mirava, es veien colomers i se sentien els parruts dels coloms.

 Aquest article, doncs, pretén ser un homenatge a tots els colombaris del nostre poble i incitar, si es dóna el cas, a reflexionar sobre aquesta afició ja desapareguda. No pretén ser un article tècnic del món dels coloms, ni lingüístic d’aquest camp semàntic particular; però pretenem ressenyar tot aquest món: classes, com es criaven, la solta, els colomers, etc., però sense aprofundir-hi perquè ja hi ha estudis sobre el particular (cf. la bibliografia).

 Criar coloms

El colom ha acompanyat l’home des de temps immemorials fins al punt de formar part del seu entorn: hi ha el poble del Palomar, el cognom Coloma i Colomer, representa la pau i un colom va avisar Noé que havia trobat terra ferma.

 Genèricament parlant hi ha 2 tipus de coloms: els salvatges (colom roquer, el tudó o turcàs), com les tórtores, que no es poden domesticar; i els domèstics: els missatgers; els criats per a ser menjats (peters); els criats per a ser disparats (desrabats o tirenys); i els coloms criats per a la solta (paputs o butxons), que porten menjar a casa. Aquests darrers s’anomenen coloms esportius.

 Segons Emili Casanova (2005: 94) l’origen de la columbicultura esportiva, la solta de coloms, és un esport autòcton valencià que va nàixer a València al segle XVIII i perfeccionada al XIX i des d’on es va traslladar a la resta d’Espanya i a Amèrica, portada per emigrants valencians, especialment a Múrcia. El tir de colom és de les primeries del segle XIX i la columbofília o vol de coloms missatgers és d’origen francès i belga i que es popularitzà a València també al segle XVIII.

 Nosaltres ens centrarem en la descripció dels coloms esportius, ja que és l’esport majoritari que han practicat els colombaris de Muro.

 Criar coloms esportius, paputs, té una finalitat molt concreta: emportar-se la coloma a casa. En això consisteix aquest esport. El colom que rumba o rumbeja millor la coloma, la conquista, i la porta al seu colomer és qui guanya la solta. Per tant, estem parlant d’un esport tremendament competitiu.

 És molt important conèixer la genealogia del colom: de qui és fill, amb qui és creuat, etc., per a poder traure un bon colom, ensenyar-lo bé i guanyar la solta. El nostre avi, Juanito el Llandero, batejava tots els seus coloms i tenia unes fitxes on apuntava qui era el pare, la mare, les seues característiques, i mai no creuava coloms familiars per por a deformacions ni sorpreses inesperades. Els coloms estan en zel, moguts, pràcticament tot l’any i tots els mesos el colombari disposava d’ous i de pitxons, colomins. Cada posta d’una coloma era un colom o dos. El nostre avi, per exemple va arribar a tenir més de 100 coloms al colomer de sa casa, a la seua fontaneria, a l’avinguda del País Valencià, 5 i al Retall, d’enfront del mercat. Per tant, hi havia colombaris que es dedicaven a criar-ne per a vendre; altres en regalaven; se’n donaven sovint per a menjar (arròs en colom), encara que no foren peters, a la família, a les mongetes, etc.

 No parlem d’un esport; no parlem tampoc d’una afició. Estem parlant d’alguna cosa més que una obsessió, ja que el colombari sempre estava al seu colomer. No se’n podia anar de vacances mai, tots els dies se’ls donava de menjar, canviar l’aigua, netejar el fem de les gàbies, mirar els qui havien nascut, els qui havien mort, etc. I les grans damnificades sempre han estat les dones dels colombaris: dones pacients, sempre soles, sempre esperant el seu home que baixara del terrat, que vinguera de la solta, que vinguera de fer barcelles amb altres colombaris, etc. Les dones dels colombaris són les autèntiques heroïnes en tot aquest afer. Fins al punt d’obrir paps de coloms per a traure la dacsa fermentada, (foc, en deien), tornar-los a cosir, cuinar-los per a dinar, etc. El nostre avi mai no va menjar un colom criat per ell ni mai no va obrir un colom per a operar-lo: això ho feia la nostra àvia Elodia i ma mare, Carmen Jordà, Mari la llandera.

 Per tant, i tenint en compte que els coloms eren creuats amb molt cura, es disposava o es disposa de 4 grans grups de coloms, segons el pèl: el negre, el blanc, el roig i el mixt. El grup negre està format pels coloms negres; els moratxos; els fumats (fumat clar, carregat, franciscà i mascarat); el toscat (magany, toscat, gotat o toscat gotejat, agotat o aptetxinat); i el blau (el blau mascarat o blau gotejat o agotat). El grup de coloms blancs són: el blanc; el cuiestrelat o cuaestrelat; i el gaví (normal, blanc, de negre, de roig o de roig blanc). El grup de coloms rojos són: el roig (roig clar, caldera, xocolate o tabac); el baio; el tenat o pèl de rata; i el florit. I, finalment, el grup de coloms mixtos són: el figura o pinto; el curro (de toscat, de blau, de fumat, de mascarat, de negre); el plomes (plomes de toscat, de blau, etc.); l’aliblanc (aliblau o aliblanc de blau, alimascarat o alibanc de mascarat, alitoscat o alibanc de toscat, alimoratxo o aliblanc de moratxo, aliblanc de fumat); i el pera (negre amb pera, etc.) (Segrelles i Martínez, Lluís M., [1990: 37-38]). Com es pot comprovar, el món dels coloms és tot un món i el colombari ho sabia bé.

 Dalt dels terrats, als colomers, els colombaris disposaven de racons perquè la parella de coloms hi fera el niu i tingueren colomins. Si fa no fa, als 10 dies del naixement del poll, el colombari procedia a anellar l’animalet en una poteta: aquesta anella tenia una numeració que identificava el propietari (d’ací la locució m’han anellat, m’he casat). Açò es feia acabats de nàixer perquè les anelles són petites i passen bé per la poteta de l’animal. El colom portarà l’anella tota la vida i en morir, serà tallada per a recuperar-la. En qualsevol cas, sempre hi havia colombaris que “furtaven” coloms d’altres colombaris. Si els coloms no tornaven a casa, el colombari ja el donava per perdut o per “furtat”.

 En passar uns tres mesos de l’anellament i de la separació del seus pares, el colom ja s’alimenta sol (dacsa i edros), té totes les plomes, ja se sap si és mascle o femella, etc., el colombari procedia a pintar-li les ales perquè tots sapigueren que aquell colom era de la seua propietat. No només això; sinó que, a més, era una forma de reconèixer-lo quan volava. El nostre avi, per exemple, usava el color fúcsia, en una ala, i unes ratlles de tonalitats de blau, en l’altra. Tots els membres de l’associació de colombaris de Muro, o d’altres llocs, disposaven d’uns colors determinats per a ser reconeguts entre ells. En qualsevol cas, el nostre avi coneixia els seus coloms només per la forma de volar; no li calien colors.

 Com que al colombari li interessava només coloms mascles per a ser ensenyats, les colomes eres utilitzades per a criar, per a ensenyar coloms a tornar a casa, etc., però sempre en donaven a l’associació, a altres colombaris o a gent coneguda perquè en disposaren. Al remat, allò més important eren els mascles perquè havien de ser preparats per a la solta.

 Per tant, i havent passat per totes aquestes fases, un colom jove ja estava preparat per a ser ensenyat: primerament, el colom se’l posava prop d’una coloma de casa, vella o no, per a veure les seues reaccions. Si ell reaccionava amb zel, si movia, era un bon senyal. Les colomes sempre tenien la cua retallada amb una ala blanca i això se’ls ho havia d’ensenyar als coloms, perquè serà el senyal que hauran de seguir tota la seua vida.

 Els coloms solien estar en unes gàbies en què la meitat era tapada per a dormir i l’altra meitat descoberta i tancada amb un enfilat, perquè conegueren l’entorn, el colomer. El colombari emparellava l’animal, amb una coloma ja ensenyada a tornar a casa, en aquestes gàbies i el tenia uns dies perquè la femella l’ensenyara a reconèixer el lloc. Passats uns dies, se soltaven el colom jove i la coloma per a veure’n la seua reacció. La coloma s’està pel colomer i el colom jove revola el lloc, tot fent l’intent de para-s’hi a buscar-la. La coloma és qui ensenya el colom jove.

 Si el colom respon bé, se li plantejaran reptes més complicats i consistiran a soltar una coloma de casa i dos o tres coloms joves, i a poc a poc més coloms, i això l’obligarà a lluitar per la coloma; ha vist que té competència i haurà de traure el geni per a conquistar-la.

 Com que la finalitat d’aquest procés és aconseguir la coloma, el colombari acabarà premiant el colom i farà que s’emparellen, sempre que veja que el colom respon bé, ha fet nit amb la coloma en un pi, ha sabut quedar-se amb ella en un terrat, etc. Amb el pas del temps, el colombari no li soltarà la coloma sinó que haurà de buscar-se-la ell i portar-la al colomer i aquest serà el repte final, ja que s’haurà d’enfrontar amb altres mascles, que també tenen el mateix objectiu, i el perills de la natura (cables de la llum, escopetes, accidents, etc.). Si passa tots aquests obstacles, el colom jove està preparat pera la solta esportiva. La preparació dels coloms solia fer-se entre juny i setembre i la solta esportiva entre octubre i juny (op cit. [1990: 49]).

 Els colomers solien estar dalt dels terrats de les cases i eren llocs alts, perquè el colombari poguera veure el vol dels coloms. Als terrats els coloms feien el niu, el colombari anellava, pintava, etc. Aquests terrats solien tenir una terrassa on hi havia les gàbies. Aquesta terrassa podia ser ampla o no, però el suficientment gran perquè el colombari poguera treballar amb els animals. I la part final del colomer era la part més alta, la garita, la caseta, la torreta, on el colombari podia estar sense ser vist i contemplar el vol dels coloms. En aquesta part més alta, també hi havia gàbies, a la part de fora, i podia obrir-les des de dins perquè els coloms n’eixiren. I ací s’estaven hores i hores veient volar els coloms.

 A Muro, la solta del colom es feia en dijous i en diumenge i en un primer lloc l’associació que hi havia anava al bar Las Vegas, a la plaça de l’Església, on dalt de tot soltaven la coloma i començava la competició. Posteriorment, feien la solta des de casa Calvo i als darrers anys de l’associació, se soltava la coloma a la caseta de Cabuda, a l’av. de la duquessa d’Almodovar.

 Tots els membres de l’associació estaven obligats a donar colomes a l’associació i, entre associacions, també s’intercanviaven colomes. Volien colomes desconegudes per als coloms del poble, perquè pogueren competir millor.

 Els colombaris solien fer un bon vermut i, posteriorment, començava la competició sobre les 17:00h. Se soltava la coloma i la deixaven una mitja hora que volara sola pel poble. A les 17:30h, més o menys, tots els competidors soltaven els seus coloms i se n’anaven a veure com els mascles acaçaven la coloma. Hi havia un jurat que puntuava l’afer dels coloms: el seu vol, els minuts que estava prop de la coloma, etc., i el terreny de joc era tot el poble. Seguit seguit es veien grups de colombaris amb prismàtics seguint el vol dels coloms. I es jugaven diners; i de vegades, molts diners, entre els colombaris, per a demostrar que el seu colom era el millor. La competició podia durar moltes hores...

 Segons deien, era tot un espectacle veure els coloms volar i els colombaris corrents darrere i fent comentaris sobre la solta. Sobretot, els comentaris (obscens) feien referència a la coloma com si fóra una dona que vol llevar-se del damunt un home o el busca; i dels coloms, que eren “matxotes” intentant enamorar la coloma i emportar-se-la a casa. Fins al punt que quan un colom ho aconseguia i la portava al seu colomer, a la seua gàbia, la resta dels coloms intentaven traure-la de dins de la gàbia i tot. La biologia animal en estat pur i l’home, el gran observador d’aquest espectacle.

 Era tanta l’afició que hi havia a Muro que els colombaris se n’anaven on fóra a participar en competicions, per exemple, a Benidorm, l’Alfàs del Pi, Gaianes, Beniarrés, etc., fins al punt de desplaçar-se a Múrcia, cas de Juanito el Llandero, i guanyar, el 1968, el campionat d’Espanya de solta de coloms, amb el seu colom Moreno. Com hem dit més amunt, aquesta afició era més que una afició i ho demostra el fet, per exemple, que a la mort de Kennedy, l’any 1963, tot el poble parlava d’aquest assassinat i els colombaris s’estaven a casa Calvo fent-se el vermut i parlant de coloms: estaven absorts en el seu món. Era una afició que costava molts diners de mantenir (d’ací el refrany el colom menja or i caga plom), però al colombari no li importava gens ni mica: era la seua forma de viure.

 Segons tenim entès, a Muro hi havia una vintena de colombaris que amb el pas del temps van deixar l’afició. L’excusa que donaven era, sobretot, la construcció de finques altes al poble i això impedia veure volar els animals. A més, no passaven l’afició als membres de la seua família (fills, nebots, néts. Noteu que no hi ha dones colombaris) i a poc a poc deixaren l’afició o se n’anaren a Gaianes on encara se’n volen. Un altre element important que va provocar la desaparició d’aquest esport va ser el fem dels coloms. Aquest fem és molt fort i afecta els pulmons de la persona que s’hi està en contacte. Els metges recomanaven deixar aquest esport sota l’amenaça de costar-los la vida. El fem del colom és molt bo per al camp i, quan netejaven els terrats, el portaven al bancal i era barrejat amb la terra per a produir qualsevol hortalissa. A l’actualitat els pocs colombaris de Muro solten els coloms a Gaianes; i a Setla, encara n’hi ha un que en cria i en vola al mateix poble.

 CONCLUSIÓ

El món dels coloms projecta una forma d’entendre la vida. Com els caçadors o els pilotaris, per exemple, els colombaris han viscut d’una forma determinada i sempre entorn dels seus animals. Sempre pendents d’ells, cuidant-los com si foren els seus fills i molt orgullosos dels animals que han criat. Però com tot canvia o es transmuta, aquesta afició tan arrelada reflecteix un canvi en la mentalitat del nostre poble. Muro ha canviat. I ha canviat molt. Ha canviat una forma de veure el món, en poc menys de 20 anys, i ja no es veuen coloms volant per dalt dels nostres caps. El món dels coloms reflectia una forma de viure la llibertat: la llibertat individual i col·lectiva. La llibertat de veure grups de coloms volant, els colombaris seguint-los i la gent dient: ja van els colombaris per ahí seguint els coloms. És cert: el poble s’ha fet gran i s’han construït finques altes que n’entorpeixen la vista , però encara n’hi ha zones baixes i planes on la vista és bona i hi podria haver coloms...

 El colom evoca la pau i la llibertat i si Muro s’ha quedat sense coloms és que ha perdut la llibertat...

 Agraïments

A les meues ties (les llanderes) i tios,

als meus pares i tot aquell que m’ha comentat

alguna cosa sobre el món dels coloms.

 

Josep Vicent Cascant i Jordà

BIBLIOGRAFIA

CASANOVA, EMILI (2005), «Lèxic i cultura popular: la creació lèxica dels colombaires valencians entre el segle XVIII i el XX», en Revista d'estudis catalans, núm. 8, p. 93-113.

SEGRELLES i MARTÍNEZ, LLUÍS M. (1990), Els coloms esportius, quaderns divulgatius, núm. 1, Ajuntament d'Ontinyent, Ajuntament de Montaverner.

dilluns, 30 de març del 2015

La penya del Rellotge (2015)



Us el podeu descarregar a l'enllaç següent:
Us el podeu descarregar (article amb fotografies, ací). També us podeu descarregar el vídeo ací.
 

 

LA PENYA DEL RELLOTGE

Josep Vicent Cascant i Jordà

(Revista de Festes de Muro, Junta de Festes, Ajuntament de Muro, 2015, p. 48-50)


Introducció

La realitat es percep en funció de l’observador. La física quàntica determina que l’objecte observat pren «forma» quan és apreciat a nivell individual i, aqueixa observació individual, és compartida a nivell col·lectiu i l’inconscient col·lectiu determina que això és així i li posa nom al fet observat.

 

Les coses observades passen de moda; ara les observem, ara les oblidem i no tenen interés i l’imaginari col·lectiu acaba oblidant-les. És el cas de les penyes, racons, ombres formades a les muntanyes i penyes, etc., que la saviesa popular li ha donat un valor determinat però que, en tant que deixa de tenir interés, l’objecte observat passa a l’oblit, a dormir el somni dels justos, fins que hi apareix algun observador que torna a reclamar atenció a allò oblidat.

 


La penya de l’Àguila, enfront de la font de la Quebrantada. 13-12-2014, a les 11:15h. Hi ha un pi al davant que fa que no s’aprecie bé, però es veu el cap i l’ala esquerra.

 

La penya del Frare amb el frare a l’ombra. 12-12-2014 a les 08:45h.

 

D’açò que estem parlant és un exemple la penya de l’Àguila o la penya del Frare. La penya de l’Àguila es troba tot just enfront de la font de la Quebrantada i pràcticament ningú no sap localitzar-la. I pel que fa a la penya del Frare, ara per ara, no tenim constància que mai no haja sigut una penya que marca cap hora determinada, però tot tenint en compte el seu frare; qui no diu que l’agulla haja sigut en altres temps un rellotge que haja marcat alguna hora?

 

La penya del Rellotge

La penya del Rellotge és un monticle, un sobreeixidor, que es troba al bell mig de la serra del Benicadell, al terme de Gaianes, al seu vessant esquerre, abans de la fita amb Turballos.

 

Aquesta penya rep el nom del Rellotge perquè marca 7 hores al llarg del dia; de matí, a la part esquerra del molló i, de vesprada, a la part dreta de la lloma. És com un rellotge que marca diverses hores en funció de la posició del sol. La diferència que hi ha entre aquesta penya i d’altres, com ara la penya del Migdia, és justament les hores que marca: la penya del Migdia només senyala el migdia tot just quan el sol es troba a la seua vertical.

  



 




La penya del Migdia el 24-05-2013

 

La penya del Migdia el 24-05-2013

Estem parlant de punts d’observació que la gent fa i feia servir per a guiar-se a nivell temporal, sobretot, en trobar-se fora de la població. Muro, com també Setla, Benàmer o l’Alqueria són llocs privilegiats per a observar les serres. Antigament, la gent solia guiar-se a través dels tocs del campanar, si es trobava al poble, o bé a través de la posició del sol i de les ombres que es projecten a les muntanyes, si es trobaven fora de la població. En un temps en què no hi havia rellotges de polsera, la gent del camp, caçadors, ramaders, llenyataires i gent en general que treballava fora del poble feia servir aquest mètode de percepció temporal per a parar a esmorzar, dinar, acabar la jornada laboral, etc.

  

El campanar de l’església de sant Joan Baptista de Muro

La penya del Rellotge és el clar exemple d'un símbol que ha guiat la gent del camp fins no fa gaire temps. La penya presenta dues hores al matí (el riu i un animal semblant a un conill), el migdia i dues hores a la vesprada (el soldat i els soldats) i quan es pon el sol. I aquestes hores semblen que han marcat descansos en la jornada laboral d'un llaurador o d'un treballador del camp en general.

 

Us presentem, tot seguit, les 7 hores que marca la penya del Rellotge al llarg del dia. Sí bé és cert que totes les ombres que marquen alguna hora es produeixen tot depenent de la posició del sol, el que sí que està clar és que la penya del Rellotge sempre marca el migdia a les 12:00, hora solar, i quan la penya és totalment «blanca», no hi ha ombra, són les 13:00h, hora solar.

 

La resta de les hores es poden definir millor o no però la del migdia és exacta independentment de trobar-se entre desembre-juny o juny-desembre; és a dir, si anem cara a l’estiu o si anem cara a l’hivern. El solstici d’hivern (el 21 de desembre) i el solstici d’estiu (el 21 de juny) determina que es vegen les hores millor o pitjor. Fem servir l'horari d'hivern (+1 hora respecte de l'hora solar) i entre parèntesi l'hora solar per a descriure les hores de la penya. Si voleu interpretar les hores amb l'horari d'estiu, haureu de sumar dues hores (+ 2) a l'hora solar:

 

1. El riu: aquesta ombra es produeix entre les 09:00h i les 09:30h (08:00h – 08:30h, hora solar) i, com el seu nom assenyala, l'ombra recorda les revoltes d'un riu sinuós a la vora esquerra de la penya. Referit per la gent gran, aquesta ombra marcaria parar de treballar (fer olives, etc.), per a esmorzar. Pot ser contemplada al llarg de tot l'any.


2. Un conill? Aquesta ombra és l’evolució del riu i ens va aparéixer quan documentàvem totes les hores que marca la penya del Rellotge. Es produeix entre les 11:00h i les 12:00h (10:00h – 11:00h, hora solar) i sembla ser una mena de conill en què es poden apreciar les orelles i el cul de l'animal. Es forma al vessant esquerre de la lloma i no hem sentit el terme a la gent gran. Aquesta ombra va desapareixent a poc a poc fins que es completa el migdia. Pot ser apreciada al llarg de tot l'any.

 

3. - 4. Pinta el colomet o el borrego: aquesta expressió fa referència al moment en què l’ombra del conill va desapareixent i un molló de roca, un colom, rep la llum del sol al bell mig de la darrera ombra que queda, de la part esquerre de la lloma, abans que estiga completament «blanca». Es produeix entre les 13:00h i les 14:00h (12:00h – 13:00h, hora solar); és a dir, «s'il·lumina» un molló en mig de l'última ombra, les 13:00h (12:00h, hora solar), fins que l'ombra desapareix per complet i la penya queda completament «blanca», a les 14:00h (13:00h, hora solar). Aquesta hora és la que més recorda la gent major i marcaria parar de la faena per a dinar o tornar a casa a dinar. S'aprecia al llarg de tot l'any independentment de l'orientació del sol.

 

5. El soldat: aquesta ombra es forma entre les 16:00 i les 17:00h (15:00h – 16:00h, hora solar), a la banda dreta de la penya, i com el seu nom indica, recorda un soldat tot mirant cap amunt i porta un fusell a la seua esquerra. Aquesta ombra és recordada per la gent gran i podria marcar el final de la jornada laboral. Aquesta ombra, però, no s'aprecia al llarg de tot l'any. Va evolucionant fins aconseguir la forma d'un soldat, des del solstici d'hivern, el 21 de desembre, fins octubre, si fa no fa. Podria ser l'ombra més moderna, si més no pel que fa al nom, ja que recorda un soldat de l'exèrcit de terra; però abans de la indumentària d'aquest cos podria rebre qualsevol nom: l'home, l'home amb un garrot, etc.

 

6. Els soldats o els soldadets: aquesta ombra és l'evolució natural del soldat i es forma  a la banda dreta de la penya, però a l'esquerra del soldat i es defineix com soldats entre les 17:00h i les 18:00h (16:00h – 17:00h, hora solar). És una ombra discutida perquè hi ha que anomena aquestes ombres «el soldat» i d'altres «els soldats». En són tres, tres caps molt junts, que miren cap amunt. Acaben formant-se del tot quan ha desaparegut el soldat (17:00h). No n'estem segurs, però cada cap dels soldats marcaria 15 minuts de l'hora fins arribar a les 18:00h. Com el soldat, aquesta ombra marcaria el final de la jornada laboral en el camp.

 

7. I en fer-se de nit: la penya del Rellotge s'il·lumina quan el dia s'enfosqueix. La serra del Benicadell es troba tota en ombra i només la penya del Rellotge s'il·lumina. Això ens va cridar molt l'atenció mentre documentàvem les hores d'aquesta penya i no tenim constància que la gent gran en faça referència, però marcaria una darrera hora, si fa no fa: les 19:00h – 19:30h (18:00h – 18:30h, hora solar).

 

Conclusió

Com dèiem a la introducció d'aquest article, tota la realitat es troba en «suspensió» fins que l'observador la «materialitza», en observar-la. Amb aquest article hem demostrat que això és així, ja que el nostre poble ha tingut sempre al davant la serra del Benicadell i l'ha observada en funció dels seus interessos. Quan aquests interessos han canviat, l'observació d'allò observat ha desaparegut. I és el cas de la penya del Rellotge.

En temps antics, aquesta penya marcava la jornada laboral d'un llaurador i a l'actualitat només uns pocs veuen el migdia en aquesta penya. Nosaltres mateixos ens hem emportat una meravellosa sorpresa, ja que només volíem documentar el migdia, que sempre l'hem sentida dir a casa, i ens hem trobat amb un veritable rellotge: un rellotge que hem incorporat a la nostra vida diària i que mirem seguit seguit... Sempre l'hem tinguda davant del nas i mai no ens n'havíem adonat...

 

Amic lector; per què no deixem de banda una mica els telèfons mòbils, les tablets, l'ordinador, la televisió, etc., i provem de «mirar» el que ens envolta amb uns altres ulls i rescatem realitats de l'oblit que han perdut la seua actualitat perquè els hem deixat d’observar...?

 

Seguidament, us presentem fotografies amb totes les hores ressenyades més amunt. Les hem encerclades perquè es puguen visualitzar millor i van ser realitzades entre el 25 de maig del 2013 i el 6 de juny del 2013, el 12 de desembre del 2014 i el 13 de desembre de 2014. Finalment, les fotografies van ser preses a la finca de Barreta, l’edifici Torremur, a l’avinguda de València, 77:

 


 

 

 







 Agraïments

A mon pare, José Cascant Gilabert, Pepito Carrasca, perquè m’ha ensenyat a mirar la realitat amb uns altres ulls... Sense tu la penya del Rellotge haguera acabat dormint el somni dels justos...

 

Muro, el dia de sant Llúcia, el 13 de desembre, del 2014. Per santa Llúcia, un pam de puça i per Nadal, un pam de gall...